Sfaturi pentru un regim alimentar sănătos

regim alimentar sănătos

Ce mancam?

Nu putem spune ca exista anumite alimente care care asigura toate principiile nutritive necesare organismului, dar modul de preparare are un rol foarte important. Felul intai are o importanta foarte mare pentru ca poate sa inhibe apetitul sau, dimpotriva, sa-l stimuleze. Felul doi de cele mai multe ori face ca stomacul sa depuna un efort prea mare pentru digestie. De aceea este bine sa mancam o portie de carne, dar obligatoriu cu garnitura de legume. Ca desert, pentru ca stomacul este plin, nu sunt recomandate prajiturile, ci fructele de sezon sau deserturile usoare.

Cum mancam?

De cele mai multe ori suntem tentati sa luam masa la ore nepotrivite si in mare graba, acest obicei fiind cu totul nesanatos. In timp ce luam masa, nu trebuie sa avem alte preocupari, deoarece cititul, privitul la televizor sau vorbitul ingreuneaza procesul de digestie. Totodata, nu este bine sa mancam alimente prea fierbinti sau foarte reci, deoarece putem irita mucoasa esofagului sau a stomacului. O importanta deosebita o are si modul in care sunt preparate alimentele, deoarece in timpul prelucrarii culinare unele substante hranitoare isi pot pierde calitatile nutritive.

Cand mancam?

Pentru a ne mentine starea buna de sanatate, mesele luate la ore fixe si repartizarea cantitatilor de alimente au o foarte mare importanta. Unele persoane, din lipsa de timp sau din alte motive, nu iau micul dejun sau uita de gustarile dintre mese, lucru care nu este tocmai sanatos. Asadar, nu face asemenea greseli deoarece vei fi subalimentat exact in orele de maxima activitate, cand organismul are cea mai mare nevoie de hrana. Saritul peste o masa din timpul zilei determina inevitabil o alta greseala – mancatul excesiv seara. Acest lucru duce la ingrasare si la o digestie foarte greoaie, tocmai in orele de somn, cand stomacul trebuie sa se odihneasca. Gustarile sunt si ele foarte importante. Putem rontai un biscuit, un fruct sau miez de nuca.

Cat mancam?

Organismul nostru are nevoie de o anumita cantitate de alimente din care sa-si ia doza zilnica de energie. Aceasta cantitate este variabila, in functie de varsta, sex, de munca pe care o depunem si nu in ultimul rand de starea de sanatate. Astfel, copiii si adolescentii aflati in plin proces de crestere au nevoie de o cantitate de hrana substantiala, atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ decat adultii. Odata cu inaintarea in varsta, nevoile calorice scad, astfel ca sunt suficiente alimentele cu valoare energetica mai scazuta.

Ce trebuie sa mancam?

Pestele proaspat trebuie introdus in meniu de cel putin doua ori pe saptamana pentru a beneficia la maximum de acizii grasi esentiali si de vitaminele A, B6, B12 si D. Pestele care contine cea mai mare cantitate de omega 3 este macroul (1,8 g la 100 de grame), apoi heringul si sardina (1,3 g la 100 de grame). Trebuie stiut si faptul ca speciile salbatice contin mai mult omega-3 decat cele dezvoltate in crescatorie. Este foarte delicios atat pestele preparat la gratar, cat si cel in folie, la cuptor.

Carnea de porc, de vita sau de pui este o sursa importanta de proteine, fier si vitaminele B1 si B12, dar trebuie consumata mai rar si in cantitati mai mici, deoarece contine si un procent de grasimi. Este bine sa consumam carne de cel mult doua ori pe saptamana. Carnea alba, de vita sau de pui, este cel mai usor de digerat.

Lactatele sunt bune, dar nu in cantitati foarte mari. De preferat ar fi sa incercam sa diminuam consumul de lactate si sa ne axam pe branzeturi slabe, nefermentate sau putin fermentate. Dintre toate sortimentele de lapte, cel de vaca este cel mai indigest.

Fructele si legumele pot fi consumate la discretie. Pentru o alimentatie sanatoasa trebuie sa mancam trei sau patru portii de fructe si patru sau cinci portii de legume pe zi.

Cerealele sunt foarte sanatoase si se potrivesc perfect cu legumele care contin mai mult de 80% apa.

Asadar, incearca sa le asociezi cu morcovi, rosii sau dovlecei. Supa de cereale cu legume este gustoasa si foarte sanatoasa. Putem asocia cerealele si cu peste sau carne rosie pentru a nu avea probeme digestive.